کد مطلب:50510 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:156

اصل زهد











چنانكه در مبحث مانع و مقتضی اصلی تربیت گذشت، برقرار كردن نسبت پست و نفسانی با هر امری از امور این عالم دنیای نكوهیده نامیده می شود و جز با پشت كردن به این دنیا و ترك این ارتباط پست و نفسانی، یعنی جز با زهد و پارسایی راه تعالی آدمی هموار نمی شود. به بیان امیرمومنان علی (ع):

«العلم یرشدك الی ما امرك الله به و الزهد یسهل لك الطریق الیه.»[1] .

علم و دانش تو را بدانچه خداوند فرمانت داده است راه می نماید و زهد و پارسایی راه به سوی آن را برایت هموار و آسان می سازند.

با این عنایت، هر برنامه و اقدام تربیتی متعالی، برنامه و اقدامی است كه آدمی را در این راه مدد نماید و او را به سوی شكوفایی مرتبه ی حقیقی اش و دستیابی سعادت و اخروی اش یاری سازد كه امام علی (ع) فرموده است:

«من لم یزهد فی الدنیا لم یكن له نصیب فی جنه الماوی.»[2] .

هر كه در دنیا زهد نورزد برای او بهره ای در بهشت برین نیست.

بذرهای تربیت حقیقی در زمین پارسایی شكوفا می شود و هر چه این زمینه قوتی بیشتر یابد، مانع اصلی تربیت و تخلق به اخلاق الهی بیشتر رفع می گردد و توان آدمی در

[صفحه 246]

دستیابی به كمالات انسانی فزونی می یابد. از امام باقر (ع) روایت شده است كه امیرمومنان علی (ع) فرمود:

«ان من اعون الاخلاق علی الدین الزهد فی الدنیا.»[3] .

همانا مددكارترین اخلاق به دین پارسایی نسبت به دنیاست.


صفحه 246.








  1. شرح غررالحكم، ج 2، ص 60.
  2. همان، ج 5، ص 443.
  3. الكافی، ج 2، ص 128، بحارالانوار، ج 73، ص 50.